Jdi na obsah Jdi na menu
 


Coby se ještě mělo podařit, a co se podařilo.

article preview
Coby se ještě mělo podařit, a co se podařilo. 
 
Jak běží čas, tak se stává, že některé změny časem zevšední a člověk je zařadí do trvalé existence ve svém okolí. Týká se to především prostředí, ve kterém žijeme. Zejména, když prostor tvoří Trávník, Naději i Hamr a období je dlouhé několik let. 
Díky fotografiím se můžeme podívat na současnost a také možnost vidět k jakým, třeba i malým, změnám došlo.

cesta-transformator.jpg cesta-havlak.jpg cesta-krechler.jpg

Na prvé fotografii je současný stav v šedesátých letech asfaltované cesty v Trávníku, od transformátoru na návsi do dolí části vesničky. Korozí z počasí a opotřebením letitým provozem, zde vznikla kamenitá, drncající, pro chůzi nepříjemná a pro technický stav vozidel i nebezpečná cesta. Obdobná situace je i na trávnickém kopci nad „zámečkem“, jak je vidět na druhé fotografii. 
Opravy původně prašných, později asfaltovaných cest tvoří problém nejenom v našich vesničkách, opravy jsou drahé. Na schůzi Spolku pan starosta Cvikova naznačil, že se uvažuje sice o provizorní, ale trvanlivější opravě cesty od transformátoru.
Poslední obrázek ukazuje současný stav několikrát opravované cesty od silničky v Naději na Milštejn. Přívalové deště naválcovanou silniční drť vyplavují až do silničky a otevírají se kamenitá koryta. Dva roky vydrží, již by opět potřebovala naválcovat.

cesta-cmiralovi-2--019.jpg cesta-cmiral-2.jpg cesta-cmiralovi-2.jpg

Všechny tři fotografie jsou ze stejného místa. Jde o nejstrmější cestu z návsi na trávnický kopec. Pozdější asfalt roky vylamoval potok z dešťové vody. Původní obyvatelé měli na prašné cestě příčné trativodní kamenné pražce vyústěné do louky. Fungovalo to do šedesátých let. Cesta byla nahoru sjízdná i pro koňské povozy. V posledních desetiletích byla nebezpečná i pro chodce.
 Mnohokrát jsme se na Městském úřadě dohadovali o odvodnění cesty. Přilehlé meze jsou soukromé pozemky, nikoliv obecní, prokopat strouhy nelze.
Město rozhodlo a Služby města Cvikova (SMC) naválcovaly na cestu a na některé cesty na kopci silniční drť. Naválcování překvapivě zpevnilo povrch tak, že přežil již druhý rok i prudké deště. Předpokladem pro údržbu všech takto ošetřených cest je jejich pravidelná údržba

cesta-krbecek-1.jpg cesta-krbecek-2.jpg cesta-krbecek-3.jpg

Při rekonstrukci silnice III. třídy ze Cvikova nebyl na odbočce do dolního Trávníku proveden plynulý přechod ze živičného koberce do štěrkové cesty. Voda ze silnice ničila tuto obousměrnou cestu. Město prostřednictvím SMS provedlo vyvedení vody na krajnici a zajistilo provedení plynulého živičného výjezdu ze silnice. Pokud bude opravena cesta od transformátoru, bude zjednosměrnění upraveného výjezdu ze silnice i zlepšením jízdy po okruhu. Dříve se odtud i na silnici vyjíždělo.
 

cesta-dolni-travnik.jpg cesta-cmiralovi-1--6-.jpg cesta-cmiralovi-1--17-.jpg

Konec cesty v dolním Trávníku je ve špatném stavu, cesta je zatím opravovaná drtí. Pod tíhou nákladních vozidel se propadá i můstek přes potok. Bude zapotřebí ho opravit, podobně jako to SMC provedly na křižovatce cest výše. 
  
 
 

cesta-cmiralovi-1--14-.jpg cesta-cmiralovi-1--8-.jpg svetlo-hamr.jpg

Trvale dobrá péče je o veřejné osvětlení, byly doinstalovány lampy na některých neosvětlených místech. Osadní výbor v Trávníku a Naději projednal a Město zajistilo nová tři výkonná světla  v lese na silničce do Hamru, kde osvětlení nebylo.
 
popelnice-mackovi.jpg popelnice-drbos.jpg popelnice-nadeje.jpg
 
Všechny obrázky jsou z období asi tří roků. Pamatujeme si jak vypadaly dříve prostory na kontejnery a popelnice? Velkým zlepšením je i rozšíření míst kde se směsný odpad ukládá jako tříděný. Okolí bylo upraveno pro lepší úklid a manipulaci s nádobami. Zlepšila se čistota stanovišť.

nadeje-odbocka-1.jpg odbocka-2.jpg odbocka-3.jpg

Podobná situace, jako byla na odbočce ze silnice na trávnické návsi, byla i na odbočce ze silničky v Naději do části Kryštofova údolí. Cesta byla ošetřena drtí až k poslední chalupě. „Schod“ na výjezdu do cesty byl opraven a plynule vyrovnán ze silničky asfaltovým kobercem.

 skarpa-1.jpg skarpa-2.jpg skarpa-3.jpg

Letitými nánosy byly zaneseny škarpy podél hlavní cvikovské (mařenické) silnice. Dešťová voda přetékala a za mrazu na silnici namrzala. Nebezpečné to bylo zejména v zatáčce před odbočkou na trávnický kopec. Po upozornění Města provedla Správa silnic údržbu škarp až ke křižovatce do Naděje.
 
 sekani-travy.jpg prorez-draty.jpg prorez-les.jpg
 
SMC se starají i o provádění potřebné údržby travnatých ploch a prořez větví u cest a pod el. vedením, aby sloužily svému účelu. Některé takové povinnosti se týkají i soukromých pozemků. Kontrolu a opatření provádí Odbor životního prostředí s kterým Spolek a Osadní výbor spolupracují. 
 
Naši zástupci Spolku ve spolupráci s Osadním výborem, který je výborem Zastupitelstva Cvikova, se před pandemií pravidelně každoročně několikrát setkávali s vedením Města. Po společných obhlídkách míst, o kterých se diskutovalo na výročních schůzích Spolku, vedení Města následně provedlo svá opatření. 
 
Jak je vidět z fotografií, nebylo jich málo, nejsou zde všechny. Věříme, že po epidemii se život v našem městě vrátí do normálního života.
Naše spolupráce ve vylepšování prostředí Trávníku, Naděje a Hamru bude úspěšně pokračovat.
 
 
 
Administrátor
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

chajda - jen drobnost

V textu se uvádí:
Naválcování překvapivě zpevnilo povrch tak, že přežil již druhý rok i prudké deště.
To platí pro cesty v rovině, ovšem na stejně opravené v textu zmiňované cestě do horní části Trávníka loňské silné deště v září a říjnu tu naválcovanou drť odplavily dolů k silnici, takže tato cesta je zase v původním bídnem stavu. Čili zmínka v textu, že tyto opravy přežily už druhý rok, na této cestě neplatí.